Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2009

Ομιλία Βουλευτή Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών κ. Γιώργου Περδίκη, Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2009

ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ 2010
Ο περί Προϋπολογισμού του 2010 Νόμος του 2009

Εξοχότατε,

Πρόεδρε της Βουλής των Αντιπροσώπων,

Κυρίες και κύριοι,


ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η κατάθεση, εξέταση και συζήτηση των κρατικών προϋπολογισμών για το έτος 2010 γίνεται μέσα σε συνθήκες μεγάλης οικονομικής κρίσης. Ως Κίνημα Οικολόγων Περιβαλλοντιστών διαπιστώνουμε ότι καταβάλλεται σοβαρή προσπάθεια από την κυβέρνηση να προσαρμόσει τον προϋπολογισμό στα δεδομένα της κρίσης. Θέλουμε να πιστώσουμε την κυβέρνηση για την προσπάθεια που καταβάλλει ώστε η αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσης να μην επηρεάσει το κοινωνικό κράτος. Δεν πρόκειται να μηδενίσουμε αυτήν την προσπάθεια. Δεν θέλουμε και δεν επιτρέπεται να παραγνωρίσουμε τα σημαντικά βήματα προόδου που έγιναν στον τομέα των κοινωνικών παροχών αλλά και στην επίλυση χρονίζοντων προβλημάτων όπως τα αγροτικά χρέη, το πρόβλημα των εκτάκτων υπαλλήλων του δημοσίου, ο εκσυγχρονισμός του συστήματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων, η αναγνώριση της θετικής ποσόστωσης στη δημόσια υπηρεσία για τα άτομα με αναπηρίες κ.α.

Για τους Οικολόγους δεν περνά απαρατήρητη η έστω και μικρή αύξηση των συντάξεων, η επέκταση του θεσμού της δωρεάν μεταφοράς μαθητών, η παραχώρηση πασχαλινού επιδόματος στους συνταξιούχους, η αύξηση των δημοσίων βοηθημάτων κατά 6,34% και η αύξηση των πιστώσεων για τα επιδόματα βαριάς μορφής κινητικής αναπηρίας.

Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η κοινωνική πολιτική της κυβέρνησης θα συνεχιστεί και επεκταθεί μέσα στο 2010 αφού οι δαπάνες που αντανακλούν στην κοινωνική διάσταση του προϋπολογισμού προβλέπεται να αυξηθούν κατά 9% περίπου. Οι εξαγγελίες που περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό για στοχευμένη ενίσχυση την συνταξιούχων με χαμηλά εισοδήματα, η παραχώρηση οικονομικής βοήθειας στους κατοίκους των ορεινών περιοχών, η επέκταση της φοιτητικής μέριμνας και των σπουδαστικών υποτροφιών, αντιμετωπίζονται θετικά ως απαραίτητα στοιχεία περιορισμού των κοινωνικών συνεπειών της κρίσης. Το Κίνημα Οικολόγων Περιβαλλοντιστών στηρίζει τις πολιτικές της κυβέρνησης που στοχεύουν στη διαφύλαξη και προστασία του κοινωνικού κράτους. Σε αυτές τις πολιτικές έχουμε συμβάλει θετικά – και θα συνεχίσουμε να συμβάλλουμε θετικά – καταθέτοντας προτάσεις και εισηγήσεις και στηρίζοντας τις, μέσα στη Βουλή και μέσα στην Κοινωνία.

Ακριβώς αυτή η εποικοδομητική προσέγγιση του Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών στο οικονομικό έργο της κυβέρνησης μας επιτρέπει (και μας επιβάλλει) να είμαστε ιδιαίτερα αυστηροί στην κριτική μας για τα κενά, τις παραλείψεις, τις ελλείψεις και τα λάθη της.

Διότι η διαχείριση του ελλείμματος με μείωση των δαπανών και νοικοκύρεμα των δημοσιοοικονομικών, μπορεί να επιφέρει κάποια πρόσκαιρη βελτίωση, αλλά δε δίνει μακροπρόθεσμες λύσεις στα σοβαρά προβλήματα που ταλανίζουν την οικονομία μας.

Η κρίση θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως ευκαιρία για μεταρρύθμιση που θα μας οδηγήσει στη νέα πράσινη οικονομία, θα μας καταστήσει περισσότερο αυτάρκεις, περιορίζοντας την επιβλαβή εξάρτηση μας από τις εισαγωγές ενέργειας, το μαζικό τουρισμό και τις ασταθείς επενδύσεις. Τα έργα ανάπτυξης πρέπει να συμβάλλουν στην οικονομική και περιβαλλοντική αειφορία, να στηρίζονται στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και να ενεργοποιούν το ανθρώπινο δυναμικό.

Σε μία εποχή που η «Πράσινη Ανάπτυξη» γίνεται κεντρικό ζήτημα της οικονομικής πολιτικής όλων των εθνικών κυβερνήσεων (από τις ΗΠΑ ως την Κίνα) αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκαλεί αλγεινή εντύπωση η απουσία ενός συγκροτημένου, συνεκτικού και φιλόδοξου πλαισίου «πράσινης ανάπτυξης» από την κυβερνητική οικονομική πολιτική όπως αυτή αντανακλάται στους προϋπολογισμούς του 2010.

Αρκούμαι μόνο να υποδείξω ότι ο κατάλογος των έργων που έχουν παρουσιαστεί στην πρόσφατη ομιλία του Υπουργού Οικονομικών ενώπιον της ολομέλειας της Βουλής των Αντιπροσώπων κάτω από τον τίτλο «Περιβαλλοντικά Έργα» αντιστοιχούν σε δαπάνες (€21.3) που «χωρούν» σε μεμονωμένα έργα όπως π.χ. το νέο κτίριο της Αστυνομίας (€20.5) ή χωρούν τέσσερις σχεδόν φορές στις δαπάνες για τις αποζημιώσεις για το νέο δρόμο Πόλης Χρυσοχούς – Πάφου (€76) κ.ο.κ.

Είναι για μας ολοφάνερο ότι οι Προϋπολογισμοί του 2010 πέραν της προσπάθειας περικοπής των δημοσίων δαπανών και της υπεράσπισης του κοινωνικού κράτους στερούνται περιβαλλοντικού οράματος και υλοποίησης πολιτικών «πράσινης ανάπτυξης».

Ως Οικολόγοι πιστεύουμε ότι η απάντηση στην κρίση δεν είναι τα μεγάλα έργα (οι αυτοκινητόδρομοι-μαμούθ, οι εκτρωματικές μαρίνες, τα δημόσια μέγαρα και τα έργα βιτρίνας), αλλά τα ΣΩΣΤΑ ΕΡΓΑ.

Ζητούμε τη δημιουργία θέσεων εργασίας με προγράμματα που θα παράγουν κοινωνικό έργο υποδομής, προγράμματα προστασίας του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής, προγράμματα στα οποία θα έχουν πρόσβαση οι μικρομεσαίοι και οι μη προνομιούχοι. Πραγματικά φιλολαϊκά μέτρα δεν είναι μόνο η μείωση των φόρων ή η παροχή επιδομάτων, αλλά είναι και το κτύπημα των ολιγοπωλίων και των καρτέλ. Τώρα η κυβέρνηση στρέφεται στην πάταξη της φοροδιαφυγής. Άργησε. Αυτό έπρεπε να ήταν το πρώτο μέλημα μιας φιλολαϊκής κυβέρνησης. Το δεύτερο, έπρεπε να ήταν η πάταξη των φαινομένων διαφθοράς και κακοδιαχείρισης. Τέτοιες πολιτικές πιθανόν να ενίσχυαν τα δημόσια οικονομικά μέχρι και €500 εκατομμύρια το χρόνο.


ΠΡΑΣΙΝΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Το πεδίο του περιβάλλοντος, αναδεικνύεται ως χώρος νέων δυνατοτήτων απασχόλησης και στη χώρα μας. Οι κλιματικές αλλαγές, εκτός από επιστημονικό θέμα με περιβαλλοντικές, κοινωνικές και πολιτικές πτυχές, είναι ταυτόχρονα και θέμα οικονομικό, αφού η αντιμετώπιση τους συνεπάγεται αλλαγές στην παραγωγική διαδικασία. Η επένδυση στην πράσινη οικονομία θα επιφέρει την αειφορία στην εσωτερική αγορά, την αύξηση εισοδημάτων και κατά συνέπεια την αύξηση των δημοσίων εσόδων.

Είναι με απορία λοιπόν που βλέπουμε αυτή την κυβέρνηση να δίνει αυξημένα κονδύλια για κατασκευαστικά έργα σε αυτοκινητόδρομους, ενώ μηδενίζει κονδύλια για την προώθηση της έρευνας και για προστασία του περιβάλλοντος π.χ. πρόγραμμα απόσυρσης παλιών αυτοκινήτων. Διαπιστώνουμε ότι δίνεται έμφαση σε κατασκευαστικά έργα που δεν προωθούν την αειφορία και είναι αμφίβολο αν θα δράσουν εποικοδομητικά προς την ανάκαμψη της οικονομίας μας (τέτοια έργα δεν μας έσωσαν από την κρίση).

Επιτρέψετε μου να δώσω κάποια παραδείγματα:


Αντιμετώπιση Κλιματικών Αλλαγών

Δυστυχώς δεν βλέπουμε αποτελεσματικό σχεδιασμό από μέρους της κυβέρνησης για μείωση των εκπομπών ρύπων στην Κύπρο. Η ενεργειακή πολιτική του κράτους μας είναι ανερμάτιστη. Δεν υπάρχει αποτελεσματικός σχεδιασμός εξοικονόμησης ενέργειας, αύξησης της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων και προώθησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η εξάρτηση της χώρας από εισαγόμενες ενεργειακές πηγές (σήμερα το πετρέλαιο, αύριο το φυσικό αέριο) είναι καθολική και καταθλιπτική. Ήδη η Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου χρεώνεται με «πρόστιμο» €15 εκατομμυρίων ετησίως από την Ε.Ε. (με την μορφή εξαγοράς δικαιωμάτων στα πλαίσια του προγράμματος δικαιωμάτων ρύπων), ποσό το οποίο επιβαρύνεται ο καταναλωτής μέσω αυξήσεων στο κόστος της τιμής του ρεύματος. Ποιά είναι η πολιτική του κράτους για μείωση των ρύπων για την παραγωγή ηλεκτρισμού; Το ταμείο για της ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έχει σπαταληθεί ατελέσφορα. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας καλύπτουν σήμερα μόλις το 0,7% της παραγωγής ηλεκτρισμού στην Κύπρο.

Γνωρίζουμε βέβαια για το πρόγραμμα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σε δημόσια κτίρια και σχολεία. Θεωρούμε όμως ότι είναι μέγα λάθος η κυβέρνηση να καταφεύγει σε ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ή να αντλεί πολύτιμους πόρους από το Ταμείο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για να υλοποιήσει τις αυτονόητες ευθύνες της. Οι πόροι του Ταμείου και οι Ευρωπαϊκοί πόροι έπρεπε να τεθούν στην υπηρεσία των απλών πολιτών (όπως έκαναν άλλες χώρες). Επανέρχομαι στην πρόταση των Οικολόγων και ζητώ από την κυβέρνηση να θέσει στόχο 1.000 ηλιακές στέγες το χρόνο σε άπορες, φτωχές και πολύτεκνες οικογένειες με 100% κυβερνητική χορηγία. Αν υιοθετηθεί η πρόταση των οικολόγων, θα εξοικονομηθεί ενέργεια που αντιστοιχεί σε εκατοντάδες τόνους πετρελαίου και παράλληλα θα εφαρμοστεί ένα φιλολαϊκό, φιλοπεριβαλλοντικό μέτρο. Εμείς, ως Οικολόγοι ανακοινώνουμε ότι σε συνεργασία με ιδιωτικούς πλέον φορείς – αφού η κυβέρνηση αδιαφορεί – προχωρούμε σύντομα στη πρώτη δωρεάν εγκατάσταση φωτοβολταϊκής στέγης σε κατοικία πολύτεκνης οικογένειας. Ελπίζουμε σύντομα να μας ακολουθήσει και η κυβέρνηση.

Και τι γίνεται με το πρόγραμμα απόσυρσης παλαιών, ρυπογόνων αυτοκινήτων; Η κυβέρνησή αποφάσισε να αναστείλει την εφαρμογή του φιλολαϊκού και φιλοπεριβαλλοντικού αυτού προγράμματος. Συνεπακόλουθο της απόφασης αυτής δεν θα είναι μόνο η συνέχιση της ρύπανσης της ατμόσφαιρας μας, αλλά θα υπάρχουν και άμεσες επιπτώσεις στην δημόσια υγεία και ασφάλεια, τόσο λόγω των καρκινογόνων σωματιδίων που δημιουργούν τα καυσαέρια όσο και από τα συνεπακόλουθα αυτοκινητιστικά δυστυχήματα που προκαλούνται στους δρόμους μας από τα σαράβαλα. Γενικά φαίνεται ότι η κυβέρνηση φαίνεται να αγνοεί τις δυνατότητες προώθησης ριζοσπαστικών φιλολαϊκών πολιτικών στον τομέα της ενέργειας.


Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων

Οι Χώροι Υγειονομικής Διαχείρισης των Αποβλήτων καθυστερούν και έχει μειωθεί κατακόρυφα το κονδύλι για την προώθηση της κατασκευής τους (από τα περσινά €38 εκατομμύρια μειώθηκε στα μόλις €10,65 εκατομμύρια για φέτος). Σημειώνεται ότι πρόκειται για έργα που συγχρηματοδοτούνται από τα διαρθρωτικά ταμεία της Ε.Ε. Οι υφιστάμενοι σκυβαλότοποι είναι εστίες μόλυνσης και οι συνεχείς ανεξέλεγκτες καύσεις σκυβάλων μολύνουν τις παραπλήσιες γεωργικές, κτηνοτροφικές και οικιστικές ζώνες με διοξίνες. Παράλληλα, μολύνονται και τα υπόγεια στρώματα νερού και απελευθερώνονται τόνοι μεθανίου καθημερινά, που επιδεινώνουν το πρόβλημα του θερμοκηπίου. Και ποια είναι η πολιτική του κράτους μας για αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων; Έχει αφαιρέσει εντελώς το κονδύλι για την επαναφορά του περιβάλλοντος στους υφιστάμενους σκυβαλότοπους (που για το έτος 2009 έφτανε τα 7 εκατομμύρια ευρώ). Εμείς προτείνουμε την εφαρμογή ενός προγράμματος αποκατάστασης του περιβάλλοντος σε 200 περίπου απαγορευμένους σκυβαλότοπους στην κυπριακή ύπαιθρο έργο που θα δημιουργούσε εκατοντάδες θέσεις εργασίας για εγχώριο προσωπικό και ανυπολόγιστη αναβάθμιση του περιβάλλοντος. Αντί διακοσίων σκυβαλότοπων θα είχαμε διακόσια πάρκα ή δασύλλια.

Επίσης μέσα από την μελέτη του προϋπολογισμού προκύπτει ότι εκκρεμεί η προώθηση της πολιτικής για τη δημιουργία «πράσινων σημείων» για την συγκέντρωση των μη συνήθων σκυβάλων. Δεν βλέπουμε να υλοποιείται αυτή η πολιτική εντός του 2010, αφού το προϋπολογιζόμενο κονδύλι έχει μειωθεί από τα €2.6 εκατομμύρια στα μόλις €200.000. Η εφαρμογή προγραμμάτων ανακύκλωσης καθυστερεί, δεν υπάρχει προγραμματισμός για την Επαρχία Λάρνακας και την ύπαιθρο και γενικώς ένας ολόκληρος σύγχρονος τομέας βιομηχανίας με δυνατότητες απασχόλησης και επενδύσεων παραγνωρίζεται. Η στρατηγική για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων πρέπει να εκσυγχρονιστεί. Χρειάζονται περισσότερες επενδύσεις στους τομείς της πρόληψης, της μείωσης της παραγωγής αποβλήτων και της ανακύκλωσης και αυστηρότερος έλεγχος της παράνομης απόρριψης στερεών αποβλήτων. Τέλος, στην διαχείριση των στερεών αποβλήτων πρέπει να υιοθετηθούν αειφόρες και βιώσιμες τεχνολογίες παραγωγής ενέργειας.


Δημόσιες Συγκοινωνίες

Στον προϋπολογισμό του 2010 καταγράφονται μια σειρά από πολεοδομικά έργα που αφορούν αναβαθμίσεις και διαπλατύνσεις λεωφόρων και ανισόπεδων κόμβων, όπως αυτά πρωτοεμφανίστηκαν στους προϋπολογισμούς πριν από 15 χρόνια. Είναι φανερό ότι οι σύγχρονες αντιλήψεις για τη σχέση της χρήσης του ιδιωτικού αυτοκινήτου και της λειτουργίας/ανάπτυξης των πόλεων δεν επηρεάζουν τους σχεδιασμούς της Πολεοδομίας. Ούτε οι αντιδράσεις των πολιτών που συσπειρώνονται για να διαφυλάξουν τους λιγοστούς χώρους πρασίνου (π.χ. δάσος Ακαδημίας, δάσος Αθαλάσσας) φαίνεται να διαφοροποιούν τους σχεδιασμούς. Διατυπώνουμε για πολλοστή φορά την αντίθεσή μας στην άποψη ότι η προώθηση μεγάλων κατασκευαστικών έργων (και ιδιαίτερα οδικών έργων), καθώς και η επίσπευση και παράκαμψη διαδικασιών κοινωνικού και περιβαλλοντικού ελέγχου, αποτελούν μέτρο αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η διαπιστωμένη σπατάλη δημόσιων πόρων για την κατασκευή με τεχνικά χαρακτηριστικά υπερμεγέθη και δυσανάλογα των δεδομένων της Κύπρου του αυτοκινητόδρομου Αγίας Μαρινούδας Πάφου – Λίμνης Πόλης Χρυσοχούς.

Υποστηρίξαμε από την αρχή και με συνέπεια τις προσπάθειες για την ανάπτυξη των δημοσίων συγκοινωνιών καθώς και της ποδηλατοκίνησης. Διατηρούμε όμως τις επιφυλάξεις μας αν θα έχουν οι προσπάθειες την απαιτούμενη επιτυχία αφού δυστυχώς παραλλήλως φαίνεται να συνεχίζεται η αλματώδης και αγωνιώδης προσπάθεια υποστήριξης της μετακίνησης με το ιδιωτικό αυτοκίνητο. Μάθημα πρώτον της συγκοινωνιολογίας: δεν επιβιώνει κανένα μέσο διακίνησης εκεί που κυριαρχεί το αυτοκίνητο. Δυστυχώς η συγκοινωνιακή ιδεολογία των προϋπολογισμών του 2010, ενώ εμπλουτίζεται από δράσεις προώθησης των δημοσίων μέσων κυκλοφορίας και της ποδηλατοκίνησης, εξακολουθεί να κινείται στις μολυσμένες τροχιές που χαράσσουν τα χιλιάδες τροχοφόρα τέρατα που οργώνουν τη ζωή μας.


Τουριστική Πολιτική

Είναι πλέον αδιαμφισβήτητο ότι η τουριστική πολιτική του κράτους μας πρέπει να τύχει άμεσης αναθεώρησης. Τι να πρωτοαναφέρουμε; Την σκανδαλώδη προώθηση των αναπτύξεων γηπέδων γκολφ, που αποδεδειγμένα πλέον δεν μπορούν να επιφέρουν ουσιαστικό όφελος στην τουριστική βιομηχανία; Την επιχορήγηση τεραστίων ποσών προς τους ξενοδόχους αλλά την αποτυχία να διατηρηθούν στις εργασίες τους Κύπριοι εργαζόμενοι; Την άρνηση της κυβέρνησης να παραχωρήσει ελαφρύνσεις στους μικρομεσαίους που απασχολούνται στον τουριστικό τομέα για να αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες που προσφέρουν και να πέσουν οι τιμές για περαιτέρω προσέλκυση τουρισμού καθώς ταυτόχρονα έχει επιδοτήσει τους τουριστικούς πράκτορες για να στείλουν τουρίστες στην Αίγυπτο και την Τουρκία;

Κοιτάξτε. Θέλω να πω κάτι ιδιαίτερο σ’ αυτό το σημείο. Ο Υπουργός Οικονομικών, διαμαρτύρεται για την απόφαση της Βουλής των Αντιπροσώπων και του Ανωτάτου Δικαστηρίου για μείωση του Φ.Π.Α. στα εστιατόρια. Λέει ότι το μέτρο δεν είναι στοχευμένο. Πέστε μου παρακαλώ πόσο στοχευμένη ήταν η μείωση του Φ.Π.Α. στα ξενοδοχεία; Ζητήσαμε στοιχεία. Ρωτήσαμε τους αρμοδίους να μας πουν πόσο μειώθηκαν από τους τουριστικούς πράκτορες τα πακέτα για την Κύπρο. Ακόμα περιμένουμε. Ξέρετε, νομίζω θα περιμένουμε πολύ γιατί απλούστατα δεν υπάρχουν τέτοια στοιχεία. Δεν υπάρχει η οποιαδήποτε μελέτη που να τεκμηριώνει ότι η μείωση του συντελεστή του Φ.Π.Α. στο 5% για διαμονή σε ξενοδοχεία έδωσε κάποια αποτελέσματα. Η κυβέρνηση λέει ότι ξόδεψε €12 εκατομμύρια για διαφήμιση και άλλα €51 εκατομμύρια για άλλα μέτρα υπέρ του τουρισμού. Πού πήγαν αυτά τα λεφτά; Ποιοί τα έβαλαν στη τσέπη και πόσο επωφελήθηκε ο Κυπριακός τουρισμός; Οι τουριστικοί εργατοϋπάλληλοι της ΠΕΟ συμφωνούν μαζί μου και διαπιστώνουν ότι πολύ λίγο ως ελάχιστο επωφελήθηκε ο Κυπριακός τουρισμός. Ας μην κατηγορείται η Βουλή λοιπόν γιατί με την αντίστοιχη μείωση του Φ.Π.Α. στα εστιατόρια (μέτρο που εφαρμόστηκε και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες) θα αυξηθεί το δημοσιονομικό έλλειμμα.

Αυτό κυρίως που με στεναχωρεί όταν ακούω αυτά τα παράπονα είναι η επίκληση αυτής της απόφασης προκειμένου να δικαιολογηθούν καθυστερήσεις στην υλοποίηση κοινωνικού έργου. Αν ο οποιοσδήποτε διερωτάται για τη στάση της Βουλής απέναντι σε κοινωνικές και παραγωγικές δαπάνες της κυβέρνησης, εμείς ως Οικολόγοι δηλώνουμε απερίφραστα:

Θα υποστηρίξουμε κάθε προσπάθεια για εφαρμογή μιας σύγχρονης και δίκαιης οικονομικής πολιτικής.

Εάν θέλει η κυβέρνηση να φορολογήσει την πολυτέλεια και τη σπατάλη, για να δώσει 13ον επίδομα στις πολύτεκνες οικογένειες και να αναγνωρίσει τις τρίτεκνες οικογένειες ως πολύτεκνες...
εάν θέλει να επιβάλει τέλος στη χρήση του πετρελαίου για να χρηματοδοτήσει τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας...
εάν θέλει να επιβάλει φόρο καπνού για να κτίσει ογκολογικές κλινικές και θεραπευτικά κέντρα...
εάν θέλει να κυνηγήσει τη φοροδιαφυγή για να δώσει αυξήσεις στις χαμηλές συντάξεις και να αναγνωρίσει τους εκ μητρογονίας πρόσφυγες...
εάν θέλει να αυξήσει το Φ.Π.Α. στο χαβιάρι και στο διαμάντι για να μειώσει το Φ.Π.Α. στα οικολογικά τρόφιμα και στα computers...
εάν θέλει να κάνει όλα αυτά και άλλα παρόμοια...
τους λέμε απερίφραστα ότι θα βρει συμμάχους και συμπαραστάτες το Κίνημα Οικολόγων Περιβαλλοντιστών. Αρκεί να θέλει.

Όμως δεν γίνεται ο Υπουργός Οικονομικών να χαρακτηρίζει ως πλασματική μεγέθυνση τα κέρδη από την αγορά πώλησης γης σε ξένους και από την άλλη να προωθεί με κάθε τρόπο – σκανδαλωδώς θα έλεγα – την πλέον ξεκάθαρη ανάπτυξη αγοράς παραθεριστικής κατοικίας, δηλαδή τους οικισμούς γηπέδων γκολφ. Δεν γίνεται να μοιράζονται εκατομμύρια στις τράπεζες χωρίς να εξασφαλίζεται ότι τα λεφτά αυτά θα φτάσουν χωρίς εξοντωτικές διαδικασίες στους μικρομεσαίους επιχειρηματίες και ότι δεν θα σταματήσουν να κυνηγούν τον κάθε επηρεαζόμενο από την κρίση εργαζόμενο. Δεν γίνεται να προσφέρεται γη, ύδωρ και θάλασσα στον κάθε επιχειρηματία στο όνομα της ανάπτυξης, να καταπατούνται νόμοι και θεσμοί και να μας μοστράρει στο τέλος ως εθνικός ευεργέτης.

Μετά από πολλά χρόνια η κυβέρνηση φαίνεται να αντιλαμβάνεται τη σημασία του αγροτουρισμού και να προωθούνται συγχρηματοδοτούμενα με την Ευρωπαϊκή Ένωση προγράμματα. Άλλες όμως μορφές εναλλακτικού τουρισμού, όπως π.χ. κατασκηνωτικός τουρισμός, πολιτιστικός τουρισμός, θρησκευτικός τουρισμός, ακόμη αντιμετωπίζονται αρνητικά. Αντί να δοθεί ιδιαίτερη σημασία στον πολιτιστικό τουρισμό εξακολουθείται η επιδότηση ακριβών διαφημιστικών προγραμμάτων. Αλλά για να υπάρξει πολιτιστικός τουρισμός πρέπει να δημιουργηθεί υποδομή. Το κεφάλαιο μας είναι εδώ. Είναι τα χιλιάδες αρχαιολογικά, ιστορικά και πολιτιστικά μας μνημεία. Όμως δεν γίνεται καμία επένδυση στον τομέα προβολής του πολιτισμού και των μνημείων μας. Το Τμήμα Αρχαιοτήτων αποτελεί ένα από τους φτωχούς συγγενείς του προϋπολογισμού με βαθμό υλοποίησης του προϋπολογισμού του Τμήματος να φτάνει μόλις τα 44,98% για το έτος 2009 και με μείωση των προϋπολογιζόμενων δαπανών για το 2010 κατά 25% περίπου;


ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Συνηθίζεται στις ομιλίες των αρχηγών ή εκπροσώπων των κομμάτων να γίνεται εκτενής αναφορά στο Κυπριακό. Δεν είναι βεβαίως ζήτημα που κυριαρχεί στις πρόνοιες του προϋπολογισμού, ούτε ανάμεσα τους θα βρει κανείς τη λύση του. Βεβαίως υπάρχουν δαπάνες όπως αυτές τους Υπουργείου Άμυνας ή του Υπουργείου Εξωτερικών που αφορούν άμεσα τη διαχείριση του Κυπριακού. Είναι επίσης γνωστή η σημασία που έχει η καλή κατάσταση της οικονομίας ακόμα και στην υπόθεση της διεκδίκησης των δικαιωμάτων του Κυπριακού λαού έναντι της κατοχής και της απειλής της διχοτόμησης.

Όμως, δυστυχώς, επιτρέψετε μου να παρατηρήσω ότι είναι η ίδια η Βουλή των Αντιπροσώπων που σε συγκεκριμένες περιπτώσεις απεμπόλησε το δικαίωμα της να διεκδικήσει ρόλο στη διαμόρφωση των δεδομένων σε σχέση με το Κυπριακό. Δεν μπορώ να μην αναφερθώ σε τρεις χαρακτηριστικές περιπτώσεις:

1ον Όταν απέρριψε την πρόταση των Οικολόγων για δημοψήφισμα για τη συνθήκη της Λισσαβόνας και έσπευσε από τα πρώτα κοινοβούλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επικυρώσει τη συνθήκη. Έτσι χάθηκε η ευκαιρία για εξάσκηση διεκδικητικής πολιτικής ανταλλαγμάτων όπως με επιτυχία έπραξαν άλλες μικρές Ευρωπαϊκές χώρες, βλέπετε Τσεχία, Ιρλανδία.

2ον Όταν την περασμένη Άνοιξη αντί να συζητήσει και να αποφασίσει έγκαιρα για την αξιολόγηση της Τουρκίας, θέτοντας μοχλό πίεσης προς τους ηγέτες των Ευρωπαϊκών Κρατών (όπως εισηγήθηκε το Κίνημα Οικολόγων Περιβαλλοντιστών), προτίμησε να συζητήσει και να τοποθετηθεί επί του αμφιλεγόμενου «Συνεταιρισμού για την Ειρήνη». Έτσι, θεωρώ συνυπεύθυνη τη Βουλή των Αντιπροσώπων και τα κόμματα για το ανεπαρκές των συμπερασμάτων της Συνόδου Κορυφής και τον αφοπλισμό ενός από τα τελευταία – αν όχι το τελευταίο – πολιτικού όπλου που διαθέτει η χώρα μας κατά της Τουρκίας.

3ον Όταν πιο πρόσφατα απέφυγε να τοποθετηθεί επί του θέματος του εποικισμού, περιορίζοντας τον πολιτικό της ρόλο σε απλό θεατή των εξελίξεων στις απευθείας διαπραγματεύσεις.

Αφού λοιπόν ακριβώς αυτό κάνουμε ως Βουλή των Αντιπροσώπων – παρακολουθούμε δηλαδή ως θεατές τη διαχείριση των συνομιλιών από τον διαπραγματευτή της Ελληνοκυπριακής Κοινότητας και την ομάδα του – ποιά ανάγκη υπάρχει να αναλώσουμε το λιγοστό χρόνο που μας αναλογεί ως Κίνημα Οικολόγων Περιβαλλοντιστών σε αναλύσεις και διακηρύξεις άνευ ουσιαστικού αποτελέσματος;

Εμείς, ως Οικολόγοι, θεωρούμε ότι το βήμα της Βουλής είναι κάτι παραπάνω από ένα τηλεοπτικό παράθυρο. Ξέρω όμως ότι το παράδειγμα μου δεν θα ακολουθήσουν οι ηγέτες των μεγάλων κοινοβουλευτικών ομάδων. Ίσως και να πρέπει τελικά να μιλήσουν απ’ αυτό το βήμα και να μας εξηγήσουν πέραν της άποψης τους για τους κρατικούς προϋπολογισμούς για το 2010, πώς φτάσαμε από την οδυνηρή υποχώρηση της Ομοσπονδίας, στον εφιάλτη της συγκαλυμμένης διχοτόμησης, στην συνομοσπονδία των συνιστώντων κρατών, στην παραμονή του συνόλου των εποίκων, ίσως και των εγγυήσεων, σίγουρα των βάσεων και πιθανώς και των ξένων στρατευμάτων. Όταν θα ανεβούν στο βήμα θα πρέπει να εξηγήσουν στον Κυπριακό λαό πώς θα κυβερνούν μελλοντικά τη χώρα μας με δύο προέδρους προερχόμενους από δύο εθνικές κοινότητες, χωρίς κοινό πολιτικό πρόγραμμα και με μηχανισμούς επίλυσης αδιεξόδων που οδηγούν απευθείας σε νέες ανωμαλίες και ανατροπές. Ελπίζω να μπορέσουν να μας εξηγήσουν πώς θα κυβερνιέται στο μέλλον η χώρα μας με θεσμικούς περιορισμούς των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και υπερδικαιώματα της μειοψηφίας, εφαρμογή της λογικής 50 – 50 και με επικυριαρχία της μεγάλης Τουρκίας των 100 εκατομμυρίων.

Ας εξηγήσουν λοιπόν οι επόμενοι ομιλητές πώς χάθηκε το ορόσημο του Δεκέμβρη και πώς η ενταξιακή πορεία της Τουρκίας θα μπορεί απ’ εδώ και πέρα (και μετά την δήθεν «επιτυχία» του Δεκέμβρη) να αποβεί μοχλός πίεσης για να επιδείξει επιτέλους εποικοδομητική στάση στο Κυπριακό.

Ίσως θα χρειαστούν ικανότητες πολιτικών μένταλιστ.

“The stage is yours”, που θα έλεγε και ο Uri Geller.


Γιώργος Περδίκης
Βουλευτής
Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών

Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2009

Ο πλανήτης και η Κύπρος

Η Παγκόσμια Διάσκεψη για τις Κλιματικές Αλλαγές που πραγματοποιείται αυτές τις μέρες στην Κοπεγχάγη είναι μία από τις πιο σημαντικές Συνόδους στην ιστορία. Η σύσκεψη του ΟΗΕ θεωρείται ως η τελευταία ευκαιρία για να σωθεί ο πλανήτης από μια αύξηση της θερμοκρασίας πέραν των δύο βαθμών Κελσίου. Πέραν αυτού του βαθμού οι επιδράσεις θα είναι επικίνδυνες και μη ανατρέψιμες. Η νέα Συνθήκη για την καταπολέμηση των κλιματικών αλλαγών θα τεθεί σε ισχύ το 2012, όταν θα λήξουν οι δεσμεύσεις του Πρωτοκόλλου του Κιότο.

Πιστεύω ότι η Κύπρος οφείλει να υποστηρίξει τολμηρές δεσμεύσεις για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο.

Στην Κοπεγχάγη οι κυβερνήσεις πρέπει:
1. Να συμφωνήσουν σε φιλόδοξους στόχους για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
· Για τα αναπτυγμένα κράτη ζητούμε μείωση των ρύπων κατά 40% έως το 2020 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990.
· Για τα αναπτυσσόμενα κράτη ζητούμε μείωση 15-30% των ρύπων έως το 2020, σε σύγκριση με τις επίσημες εκτιμήσεις για το ίδιο έτος.
2. Να δεσμευτούν για τερματισμό της αποδάσωσης έως το 2020.
Η αποδάσωση ευθύνεται για το 20% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου παγκοσμίως, επομένως για να αποτραπούν οι κλιματικές αλλαγές, θα πρέπει να τερματιστεί η αποδάσωση. Αυτό πρέπει να γίνει με σεβασμό στα δικαιώματα των ιθαγενών λαών και της βιοποικιλότητας.
3. Να δεσμεύσουν €110 δις ετησίως για τη χρηματοδότηση των αναπτυσσόμενων κρατών.

Μέχρι σήμερα, τα αναπτυγμένα κράτη έχουν προκαλέσει το 80% των εκπομπών αερίων που καταστρέφουν το κλίμα. Οι χώρες του δυτικού κόσμου έχουν πλουτίσει από τη βιομηχανοποίηση και την καταστροφή του περιβάλλοντος. Οι επιπτώσεις όμως των κλιματικών αλλαγών θα πλήξουν τα αναπτυσσόμενα κράτη πολύ περισσότερο από τα αναπτυγμένα και έχουμε την ηθική υποχρέωση να τα βοηθήσουμε να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα.

Η Κύπρος μπορεί να μη θεωρείται μεγάλος ρυπαντής αλλά οι επιπτώσεις των κλιματικών αλλαγών είναι ήδη εμφανείς στη χώρα μας (ερημοποίηση, ανομβρία κλπ). Η μη λήψη αυστηρών μέτρων θα επιδεινώσει την κατάσταση τα αμέσως επόμενα χρόνια. Επίσης, η Κύπρος μπορεί να είναι μικρή χώρα, αλλά έχει ισότιμη και εξίσου βαρύνουσα ψήφο με τα άλλα μέλη των Ηνωμένων Εθνών.

Βάση στατιστικών στοιχείων που εξασφάλισα από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος, οι επιδόσεις μας είναι πολύ απογοητευτικές.
• Από το 1990 μέχρι και το 2006, η Κύπρος αύξησε την εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα κατά 2,8 τόνους ανά κάτοικο! Πρόκειται για ευρωπαϊκή πρωτιά, με αμέσως επόμενη την Ισπανία στους 2,5 τόνους, την Πορτογαλία στους 2 τόνους και την Ελλάδα και Μάλτα στους 1,7 τόνους διοξειδίου του άνθρακα ανά άτομο.
• Από το 1990 μέχρι και το 2006, έχουμε αυξήσει κατά 66% την παραγωγή διοξειδίου του άνθρακα. Μόνο η Τουρκία μας έχει ξεπεράσει σε αυτή την επίδοση, με 95% αύξηση των εκπομπών της. Η δε αύξηση στις εκπομπές αέριων ρύπων της Κύπρου από το 2005 μέχρι και το 2006 ήταν της τάξης του 1.6%.
• Νεώτερα στοιχεία από την Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για τις κλιματικές αλλαγές φέρουν την Κύπρο να έχει αυξήσει κατά 128% τις εκπομπές CO₂ στον τομέα της παραγωγής ηλεκτρισμού όταν ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μείωση των ρύπων κατά 64%. Κατέχουμε μία από τις ψηλότερες (δεύτερη μετά τη Μάλτα) αυξήσεις παραγωγής ρύπων μέσα στα χρόνια 1990-2007.

Περίπου ίδιες είναι οι επιδόσεις της Κύπρου στην παραγωγή ρύπων στον τομέα της βιομηχανίας και των μεταφορών.

Δεν περίμενα – μπορώ να πω ότι πικράθηκα – όταν παρά την αντίθετη γνώμη της πλειοψηφίας των μελών της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Περιβάλλοντος όπως εκφράστηκε σε σχετική συνεδρίαση της, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας παρασυρμένος από τις άσοφες προτάσεις τεχνοκρατών, αποφάσισε να διεκδικήσει ενώπιον των αρχηγών κρατών μείωση του ποσοστού των υποχρεώσεων της Κύπρου για παραγωγή ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Ως Κύπριος Οικολόγος ένιωσα πίκρα και ντροπή, έστω κι αν η προσπάθεια αυτή απέτυχε τελικά. Δυστυχώς μία άλλη ρυπογόνος προσπάθεια της Κυπριακής Κυβέρνησης είχε σαν αποτέλεσμα να παραχωρηθεί στον εξαιρετικά ρυπογόνο σταθμό παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος της ΑΗΚ στη Δεκέλεια η παρέκκλιση να συνεχίσει να εργάζεται με την ίδια ρυπογόνο τεχνολογία για 36 επιπλέον μήνες.

Είναι προφανές ότι η κλιματική αλλαγή μας αφορά όλους. Πέρα από τις αποφάσεις των αρχηγών των κρατών της υφηλίου, οφείλουμε όλοι να συμβάλουμε στην μείωση των παραγόμενων καυσαερίων, στην εξοικονόμηση ενέργειας και στην ανάπτυξη των δασών.

Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου 2009

Επιστολή Γενικού Ελεγκτή της Δημοκρατίας προς Βουλευτή Γιώργο Περδίκη

25 Νοεμβρίου 2009


Κύριο Γιώργο Περδίκη
Βουλευτή
Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών


Αγαπητέ κύριε Περδίκη,

Όλες αυτές τις μέρες από την περασμένη Πέμπτη 19 Νοεμβρίου, όταν στα πλαίσια συζήτησης στην ολομέλεια της Βουλής των Αντιπροσώπων είχατε διατυπώσει τις απόψεις σας για το έργο του Γενικού Ελεγκτή, προβληματίστηκα αν θα ήταν πρέπον να σας εκφράσω τις θερμές ευχαριστίες και τη συγκίνηση που μου προκάλεσε η ομιλία σας.

Τελικά δεν μπόρεσα να αντισταθώ στην ανάγκη να εκφράσω τα αισθήματα μου, ως άνθρωπος μάλλον που συνεργάστηκε μαζί σας για πολλά χρόνια στην Επιτροπή Ελέγχου παρά ως Γενικός Ελεγκτής που αναμένεται γενικά να είναι πιο «απαθής» σε σχόλια.

Άλλωστε ο πιο βαθύς πόθος κάθε ανθρώπου, περιλαμβανομένου του Γενικού Ελεγκτή, είναι η εκτίμηση των συνανθρώπων του κυρίως δε αυτών που ο ίδιος εκτιμά ιδιαίτερα, ακόμα και όταν γνωρίζει ότι ο έπαινος που του απονέμεται είναι υπερβολικός. Σχόλια σαν τα δικά σας αποτελούν ενθάρρυνση για την επιτέλεση του καθήκοντος στο μέγιστο δυνατό βαθμό.

Σας ευχαριστώ,

Με εκτίμηση


Χρυστάλλα Γιωρκάτζη
Γενικός Ελεγκτής
της Δημοκρατίας